Regulation Reform and
Question of Democratising
roadcast Media in Thailand

Ubonrat Siriyuvasak




Regulation reform and the question of democratising the broadcast media

Regulation Reform and

the Question of Democratising the Broadcast Media in Thailand

by
Ubonrat Siriyuvasak
Chulalongkorn University
subonrat@chula.ac.th

for
The International Conference on Democratisation and the media :
Comparative perspectives from Europe and Asia
8-12 April 2001
Bellagio, Italy



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 2

This paper attempts to discuss the struggle for the democratisation of the broadcast
media in the context of the social and political reform in Thailand during 1997-2000. A
new law to set up an independent regulatory body was enacted in March 2000. The gist of
the legislation is to restructure state ownerhsip of the broadcasting media and to re-allocate
them into three categories of ownership. These are state, commericial and community
licenses. The unprecedented change in the law came about after Article 40 of the 1997
Constitution stipulated that radio spectrum for radio and television transmission and radio
communications, are national resources to be used for public interests.

Although the new Constitution has effectively brought about legal reform in the
media law the actual process of structural and institutional transformation have yet to take
shape. There are indications that the state agencies owning radio and television stations
are against the re-structuring of their ownership right. On the other hand, large private
media operators are eager to become the new player in the industry at all costs. Allying
themselves with the influential state agencies they stepped in together to control the
selection process of the National Broadcasting Commission (NBC). This leaves the
community sector, whose right has been guaranteed by law, in an empty position.

As I argued elsewhere (1999) the liberalising process would bring about further
privatisation of radio and television since the new commercial license is expected to
transfer state ownership right or state property into private property. In addition, state
television and radio stations operated by the state agencies will be commercialised. It is
evident that economic deregulation is on the reform agenda following the global trend on
media deregulation. But the state was cautious in its proposal to liberalise political and
cultural expressions. Hence, what is seriously at stake is the citizens’ right to
communicate. Our discussion below will take up some of the key issues on the
democratisation of the broadcast media structure in this reform moment.

State and corporate control over the National Broadcasting Commission

At the structural level, Thai radio and television were situtated within various state
agencies. They were able to broadcast without any public rules or regulations. This was
particularly true during the regime of absolute military dictators (1957-1973). In a sense,
the state could operate the broadcast media based on its political power and not by the rule
of law. ' However, the absolute control of the broadcast media by the state did not survive
the popular upheaval in the 1970s and 1990s. The political regulation of the broadcast
media must change when the political leadership was overthrown. The following
discussion provides some detail on the formulation of the state regulator and how the
democratisation of the broadcast media has been neglected.

The Broadcasting Executive Board - BEB (1974-1992)

' The Broadcasting Act (1955) stipulated that private operators must apply for a broadcast
license while state agency was exempted. But no private licensees have been granted since most
stations operate under the name of state agencies.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 3

The precursor of the present National Broadcasting Commission (NBC), the
Broadcasting Executive Board (BEB), was set up at the aftermath of the student up-rising
in 1973. It was the first administrative body on radio and television. The board was made
up of representative from state agencies who owned and operated the broadcast media.
They laid down policy on radio and television programming and content. It was clear that
the government who drafted the first BEB’s regulation in 1974 visualised the broadcast
media as state instrument on keeping national security and controlling social moral. Over
nearly two decades the BEB is widely known for its censorship role especially on
curtailing political criticism in the news programme. On the other hand, a pre-censorship
system was set up to screen television drama. Hence, political expression on drama
programmes was rare. If there happenned to be any dialogue that might be interpreted as
political or cultural criticism of the government and the state agencies (the military and the
police in particular) the BEB sub-committee on drama would censor the script or the voice
of a particular actor/actress blanked out in order to silent the expression while the
programme was on air. The BEB, therefore, was concentrating on political censorship
rather than regulating the operation of radio and television to serve the right and freedom
of the people.

In May 1992 the resistant to state control and censorship of news and information
erupted again. During the political confrontation between the government of General
Suchinda Kraprayoon and the Democratic Movement and mass demonstrators news
blackout on the television networks and information distortion on the Army radio sent
more people to the street (Kana Kammakarn Yadwerachon 2535). It was the newspapers
who informed the people about the troops and the firing of demonstrators on Rajdamnern
avenue. > The incident showed that in time of political crisis the state was in complete
control of the radio and television and used it as part of its warfare strategy to suppress
dissidents voices similar to what happenned in 1973 and 1976. In 1992, despite the
military crackdown of demonstrators General Suchinda was ousted. *

The National Broadcasting Commission - NBC (1992-2001)

An interim government was set up and a general election was called in September
1992. The interim Prime Minister, Anand Panyarachun, a liberal businessman was quick
to respond to the public outcry for more freedom of the information and freedom of
expression. His move to set up a new radio and television regulator in 1992, the National
Broadcasting Commission (NBC), was well received. Although the bureaucratic position
of the new body was similar to the defunct Broadcasting Executive Board (BEB) the
composition of the board had a new face lift. Two groups of representative were invited to
join the NBC. These were communication academics and the non-governmental
organisations on social development, on women and children and on cosumers’ right. But
the majority of the board members were representatives from state agencies who owned
radio and television stations and leasing them out to private concessionaires.

% The reporters of a couple of radio stations which attempted to broadcast news about the
demonstration were threatened. These stations finally closed down when the military started to shoot
demonstrators on Radjadamnern avenue (Laksana Klaikaew, 1994).

. During the political crises in 1973 and 1992 there were news blackout and the Public
Relations Department were set on fire to demonstrate the anger of the people against the suppression
of freedom. Each time, a new body of broadcast regulator was formed at the aftermath of the event.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 4

Inadvertently, the representatives from civic organisations, seen as “outsiders”, were placed
within the bureaucratic bastion of the NBC.

The National Broadcasting Commission under the political guidance of the interim
government of Anand Panyarachun set out a two-prong strategy for media liberalisation.
The plan was to initiate some steps towards media liberalisation in parallel with the overall
liberalisation of the economy. Firstly, the Anad government took away the censorship
authority from the NBC and placed it in the hand of individual station. Secondly, it
initiated the project to set up a new UHF television station by means of open bidding
instead of the privileged concession practiced in the past. The state agency owning the
new television station is the Office Attached to the Office of the Prime Minister. With
these moves the government believed that the right and freedom of information and
expression would be installed. But to the contrary, radio and television stations, used to
the old convention, were restricting freedom of expressions by way of self-censorship.
These were carried out by both state stations and private stations. As for the UHF
television station, ITV, the high bidding resulted in the take over of the station only after 4
years of operation by Shin Corporation, the telecom conglomerate owned by the present
Prime Minister, Thaksin Shinawatra. As a consequent, not much reform has been achieved
during 1992 - 2000 either on structural reform or content reform.

Over a period of three decades, the broadcast media have gone through two major
phases of regulation reform in conjunction with the political and social up-rising of the
people in 1973. 1979 and 1992. * But due to the strong resistance to change within the
state media agencies and the military who hold the major share of radio and television
stations the regulation introduced by the BEB and the NBC were limited in scale. So far,
the reform carried out at the administrative level has been ineffective to say the least. On
the one hand, the state agencies are politically powerful. When their representatives sit
together in the NBC they gather more organisation strength than the Prime Minister or the
Minister who chairs the NBC. As a legal body, they could form policy that would not
jeopardize their monopoly of the broadcast media. On the other hand, when the ownership
structure remains intact this means that these state agencies, not the NBC, also control the
rights and freedom of expressions in general. The private concessionaires must abide by
the state agencies’ direct/indirect censorship and self-censorship in order to have the
privilege right to broadcast. The independent and free expression on the air is a taboo
most broadcast journalists take heed of.

The un-democratic alliance between the state and the private corporation

Evidently, such a structure as that of the NBC, a regulatory body bounded by
powerful state agencies, could hardly be expected to lead the way to reforming the
broadcast media. The ineffectiveness of the NBC to regulate state agencies and their radio
and television concessionaires occured frequently. Two recent examples showed how the
power to control the operation of television lie beyond the reach of the NBC. The first

* The up-rising of students and the people in 1976 was met with brutal massacre on the
campus of Thammasat University and the Pramain Ground. The broadcast media was an important
tool of the state on mass manipulation against student demonstrators. The rights and freedom of the
media were severely suppressed after 1976. Rightists and conservatives took complete control of the
broadcast media.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 5

example is the case of UBC cable television under the Mass Communication Authority of
Thailand (MCOT) and the second example is the case of ITV, the newly established UHF
television, under the Office Attached to the Office of the Prime Minister.

In 1999, UBC announced an increase in its subscription fee on the gold package.
The Foundation for Consumers received complaints from UBC’s subscribers that the
charge was unfair due to the fact that UBC was a monopoly on cable television service.
The new subscription fee was forced upon consumers who have no alternative to turn to.
The Foundation for Consumers brought the case to the MCOT with a three points demand.
Firstly, that the MCOT take up the petition of the Foundation for Consumers. Secondly,
that the MCOT reconsider the new subscription fee, and lastly, that the MCOT arrange a
meeting with representative of the Foundation for Consumers, the UBC television and the
MCOT to discuss about the quality of its service vis a vis the fee (Smart Buyer Magazine,
June-July, 1999). But the MCOT rejected the petition by arguing that UBC television was
running at a loss. The new subscription fee was set at a minimum rate to merely cover the
loss of the company not for profit-making. The NBC, however, did not provide any ruling
on this case. Finally, The Foundation for Consumers brought the case to the Complaint
Bureau of the Council of State * and the Trade Competition Committee, Ministry of
Commerce. The Trade Competition Committee ruled that UBC corporation was not a
monopoly in the television industry.  Firstly, because there were other cable
concessionaires although they have not started to operate. Secondly, consumers can
always switch to the terrestrial stations if they find UBC unsatisfactory. The Trade
Competition Committee advised that UBC should improve the quality of programmes to
supplement the increase in the subscription fee.

The second case in point is the intervention of the editorial independence by the
management of ITV station prior to the general election on 6 January 2001. ITV news
editor, reporters and newscasters protested against the tampering of their reports. They
suspected that the authority behind the station management was the Thai Rak Thai Party,
the major political party running for government, and Shin Corporation, the new and
would be major shareholder of ITV. Both Thai Rak Thai Party and Shin Corporation are
owned by Thaksin Shinawatra who was running for the office of the Prime Minister. After
the general election which the Thai Rak Thai Party won a landslide victory 23 ITV staff
were fired on February 7 (Mathichon Sudsubda, 12 February 2001). The Office Attached
to the Office of the Prime Minister did not investigate into the violation of the editorial
independence in the ITV newsroom nor did the NBC provide any ruling to protect the
professional ethics of the journalists.

The so called “23 rebels” who were fired from ITV took their case to the Lawyer
Association of Thailand for legal consultation. Since they just organised a union and
elected the first group of union officers two days ago they could fight their case in the
Labour Court. But for the infringement of their right to publish freely and without
interference by the owner or management of the media corporation guaranteed by Article
41 of the new Constitution (1997) they have no court or any other authority to turn to.
These are young journalists who break the taboo on self-censorship and corporate

> The Complaint Bureau took up the petition and heard witness from both the MCOT and the
Foundation for Consumers between October 1999 - January 2000. The case now awaits the verdict of
the new Administrative Court.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 6

censorship in order to report to the audience in the fullest meaning of journalistic
professionalism (Outlook, Bangkok Post, Sat March 3, 2001).

There were public outcry over the firing of 23 ITV staff. Civic groups, labour
unions and the Democratic Movement called a boycott on the station as well as a review of
the concession given to ITV whose major shareholders are the Siam Commercial Bank and
Shin Corporation. But the NBC left the regulatory authority lie in the hand of the state
agency who gave out the concession to ITV. The Office Attached to the Office of the
Prime Minister in responding to the public outcry issued a statement saying that it could
not revoke the concession given to the corporation since it would be violating the terms of
the legal contract. On the other hand, the management reiterated its position that it was
merely an internal management matter due to the need to streamline its production staff.

In the case of ITV questions were raised about the legitimacy of Shin Corporation
in holding the major share in a television station. It is public knowledge that Thaksin
Shinawatra who owned Shin Corporation is the founder of the Thai Rak Thai Party.
Although he transferred his shares to his son the question of conflict of interest remains.
At present, the serious question about ITV is whether the Prime Minister who holds the
highest administrative public office should be owning the television station and the largest
telecom corporation. It could be seen that the NBC is unable to resolve the problem nor
could it regulate the broadcast media to the benefit of the public. The incident also
demonstrates how large media corporation such as ITV could influence state agency to
open the way for corporate expression in place of democratic expression.

The independent broadcasting regulator - the new NBC (2001 > )

The above is a brief historical overview of the role of the previous regulatory body,
the Broadcasting Executive Board (BEB) and the National Broadcasting Commission
(NBC), whose work has been unaccountable to the public. Furthermore, the bureaucratic
bastion couple with the corporate power reflects the close relationship between the state
and large corporations in controlling the broadcast media. In due course, however, the
present state of the NBC will be dissolved. A new NBC which is an independent
regulatory body will take shape in its place according to Article 40 of the new
Constitution. The organisation law on the NBC and the NTC enacted in March 2000 has
been enforced and new regulators must be set up to regulate both the broadcast media and
the telecommuniction industry.

But within this kind of socio-political contexts do we foresee a fair and open
selection process ? Can we now expect a swift change in the direction of media reform
that would break up the whole monopolistic structure of state ownership ? Let us take a
close view at the screening process of the NBC selection committee to find out how the
new independent regulator is being formulated and whether it differs from the out-going
NBC.

By law, the NBC Selection Committee is made up of 17 members; 5 from the state
agencies related to the broadcast media, national security, education, science and
technology, 4 from the communication institution at the university level, 4 from the media
professional organisations and 4 from the non-governmental organisations. Each group
must select its own representative to form the 17-member Selection Committee. The
media corporations were quick to seize the opportunity to set up their professional



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 7

organisations under the auspices of large media entrepreneurs. ¢ These hastily set up
media associations with the assistance of the military were able to over take all of the 4
seats for the media professional organisations. As for the non-governmental organisations
(NGOs) the state patronage associations and the conservatives groups overwhelmed the
selection of its representatives. As a result, the seats were split among progressive and
conservative NGOs. Representatives from the communication academic come from a
range of famous institutions and from a private and a provincial university. The 5 state
agencies nominated high official to sit on the Selection Committee. It could be seen that
the quota system in the Selection Committee resembles the arrangement of the previous
NBC except for the representative from the media profession.

In February 2001, the NBC Selection Committee short listed 61 candidates from
103 applicants. From these candidates 28 were selected after they were interviewed. In
April the Selection Committee will select 14 candidates for the Senate’s final screening.
The 7 finalists who are approved by the Senate will form the independent National
Broadcasting Commission. The new regulatory body has an independent status which is
contrary to the status of the previous NBC which must work under the direct authority of
the government and the state agencies around it. The NBC, according to the organisation
law, is responsible for the allocation of frequencies and assigning the 3 categories of
licenses - state, commercial and community license. And not least, to draw up the master
plan to reform the broadcast media. It is, therefore, powerful and politically equipped to
democratise radio and television and the people’s right to communicate. But so far, the
selection process has been criticised by the media and the Working Group on Monitoring
Article 40 for its secretiveness and being overly influenced by the military and the state
agencies who owned the broadcast media. The press revealed that among the top 28 short
listed candidates were those from the state agencies holding the largest stake in the
broadcast media as well as candidates who were closely connected to large media
corporations (Prachachart Thurakit, 15-18 March, 19-21 March, 2001).

The relationship between the state agencies and the candidates for the NBC shows
the representation of the power bloc within the state that would take over the organising
structure of the NBC. There is, however, a new and highly significant composition added
to this structure which is the representative from“the major entertainment conglomerate”.
It would appear that at the start of the new phase of deregulation the un-democratic
alliance are making every effort to take control of the NBC.

From our analysis of the formulation of the NBC it is left to be seen if the new
independent regulatory body would function to reallocate the electromagnetic spectrum
fairly among the state and the private sector whilst 20% of the airwaves must be allocated
to the people’s sector. The path to media reform depends largely on who get selected and
how it is being restructured. But at this particular juncture it would seem that reform from
the legal aspect alone might not be sufficient to move the old structure towards a more
democratic broadcast system.

Social movement and public participation

% There were few journalist professional organisations in the industry. The Association of
Radio and Television Professionals of Thailand is closely connected to the military.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 8

During the intense struggle for the legal reform of the broadcast media in 1999-
2000 the civil society organised itself and participated actively throughout the entire
process. They begin to form what White (1995) saw as the social movement in the process
of democratising communication. There were groups which campaigned for reform at the
policy and institutional level as well as those who worked on a broad basis to mobilize
public change in attitudes. This is to enable citizens to have greater control over the
processes of public communication. The participatory process would, hopefully, lead to
political self-determination in opposing the existing institutional and hierarchical structure
of communications in the Thai society.

To begin with, Article 40 of the new Constitution spelled out that “the
electromagnetic spectrum is a national resource that must be shared and used for national
and local interests”.  This has been the key ruling concept that would change the
ownership structure of the state monopoly and the private patronage concession developed
over five decades. In early 1998, a joint committee was set up by the Government to draft
the laws in accordance with Article 40. From the start, the joint committee did not take up
the agenda on media reform but discussed the guideline on how an independent regulatory
body should be set up. After 8 months, the proposal was to draft a bill for 2 independent
regulators. One regulating the broadcast media and one on telecommunication. The
guideline on the number of commissioner, the functions and responsibilities of the
regulators was sent to the Council of State to be written up into a full draft bill.

However, the draft did not follow the joint committee’s guideline. It proposed a
singular independent regulator embracing both the broadcast media and tele-
communication. The Council of State took up the line of argument of the Post and
Telegraph Department that there would be technological convergence and that the US
model of its FCC (Federal Communications Commission) and the Canadian model of
CRTC (The Canadian Radio-Television & Telecommunications Commission) were both
good examples of successful regulatory body that Thailand should model itself on.

At this point, the non-governmental organisations who work on alternative media
took up the media reform issue as part of a larger social movement on social and political
reform. The Working Group on Monitoring Article 40 was formed with 25 organisations
as its founding member. It wedged a battle against the alteration of the draft bill and the
legislation processes of the NBC and NTC Act (Supinya, 2000). Together with the
academics, the Working Group on Monitoring Article 40 were opposed to the
Government's draft bill. They asked that the central organising of the bill should follow
the proposal of the joint committee (on two independent regulators) instead of the proposal
of the Council of State (on one independent regulator). In March 1999, the Cabinet
confirmed the draft bill and was ready to channel it to the House of Parliament. The

7 Article 40 read as follow;

“The radio frequencies for radio and television transmission, and in radio communications
are national resources to be used for public interests

An independent state regulatory agency must be set up to supervise the assignment and
licensing of frequencies for radio and television broadcasting and for telecommunications stipulated
in clause one of this article

The objectives of clause two must take into consideration the highest public intersts at the
national and local levels, in the area of education, culture, security and public safety and other public
benefits, including free and fair competition.”



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 9

academics and the Working Group on Monitoring Article 40 asked the Government to
delay the legal process and to change the content of the draft bill back to the original draft.
But the Government went ahead with its plan. Nonetheless, it agreed to put the alternative
draft under the Democrat Party platform and sent it in parallel with the Government’s own
draft. There were, then, two draft bills on the setting up of the NBC and NTC channeled to
House of Parliament on 7 April 1999.

When the House of Parliament debated on whether to set up a single regulator or
two separate regulators the argument on the different nature of each of these sectors was
raised. While content is at the heart of the matter for the broadcast media technology and
the infrastructure of the telecommunication network are crucial to the efficiency of its
services. In addition, there were questions on the absolute power of this new body if the
broadcast media and the telecommunication sector were regulated under a single body.
Too much economic interest was at stake if everything was put together. Members of the
Opposition Party working with the academics in the House Ad Hoc Committee were able
to convince the committee to agree to the two regulators model. However, the committee
proposed that the two regulators must work jointly to manage the spectrum.

The counter argument from the academics and the NGOs on why there should be
two independent regulatory body was clearly a social and cultural argument. It was based
on the guaranteed of freedom and rights of expression and communication of individuals
and community as opposed to the proposal on one independent regulator model which
employed economic logic as its main driving force for regulating the electromagnetic
spectrum. If there is one single regulator the rationale of the telecommunication sector in
managing the spectrum would easily dominate the broadcast media sector. Furthermore,
the socio-cultural orientation of the broadcast media would completely be subsumed under
the technological orientation of the telecommunication sector (Krungthep Thurakit, 7 April
1999).

If that should happenned the discussion on media reform would be dropped from
the legislative forum while the concentration would be geared towards the notion of
technological abundance and economic growth (of telecommunication corporations). The
public would be robbed of their communication rights regarding the broadcast media.
Hence, the question of media reform (for public interests) would be left to experts and state
agencies to decide among themselves. Public participation would come to a sudden close.
The important notion of public ownership of the airwave will be lost in this kind of
manipulation. What is at stake, then, is the nullification of the ownership right of the
public sector that would provide the balance between the state and private sector. And
here is the key to the entire democratisation of the broadcast media under the joint
monopoly of the state and private sector.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 10

The central question in the House Ad Hoc Committee was on how to demo-cratise
the ownership right of the broadcast media. * There were several suggestions on how the
public and the community could have access to the broadcast media. The first one was on
assigning an alternative radio station to each province. The second one was on the
allocation of 20% of airtime to community programmes. The third suggestion from the
academics was to allocate 20% of the radio and television frequencies to the ‘people
sector’. Representatives from the Army and the Post and Telegraph Department in the Ad
Hoc Committee asked if the ‘people sector’ actually existed. Do they have professional
media skills to operate a station ? And finally, are they qualified to have the ownership
right in an equal manner with the state agencies and the private sector ?

The outcome of the debate was a reluctant confirmation of the allocation of 20% of
the radio and television frequencies to the ‘people sector’ in addition to the provin-cial
station for development. Article 26 of the NBC and NTC Act stipulated that

“..in drawing up the master plan for radio and television
broadcasting and in the licensing of stations the NBC must take into
consideration the appropriate ratio between operators in the state sector, the
private sector and the people sector. By this, the NBC must allocate no less
than 20% of the frequencies to the people sector. In the case that the people
sector is not ready, the NBC must provide sufficient support so that the people
sector could have access to the appropriate ratio of the frequencies.... And
that the people sector must operate for public interests and not for profit.”

Throughout the legislative process there were efforts against the restructuring of
the monopoly of ownership right of state agencies. The general mood of the debate was
that deregulation was acceptable but public/community ownership of radio and television
license was unjustified. The proposal on allocating 20% of the broadcast airtime to the
community along with the pilot project for “community programme” was used as a strategy
to divert the demand on the restructuring of ownership right. But state manipulation has,
inevitably, failed in the House debate. Otherwise, the legislation for media reform for the
people would only be a euphemism.

In order for the citizen and the community to actually gain access to radio and
television as owner and producer of programmes civic groups in regional towns were
networking with one another to form local committee to campaign for reform. In some
areas, the civic groups were able to have access to Radio Thailand local stations. ° They
produced current affairs, talk and cutural programmes in a style accessible to the
community (Ubolratchathani, Nakorn Rachasima and Nakorn Si Thammarat, for example).
For those programmes which local vernacular were spoken, the popularity of the
programme were rated highly by the audiences.

% For the telecommunication sector the plan to privatise the state telecommunication

operators and to liberalise the entire industry has been proposed by the Ministry of Transport and
Communications earlier.

’ I 1999, the Public Relations Department allocated 1-2 hour/day to active civic groups in
certain provinces to produce programmes according to the Dept’s pilot project on public participation
in local radio.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 11

The phone-in programmes familiar to urban Bangkok audiences after 1992 were
being introduced to the regional audiences by these civic media producers. They talked
about local concerns and daily issues such as government services. Gradually, state
agencies must respond to these questions or face the issues on the programme. They felt
uncomfortable having to answer to public scrutiny. The stations were up-tight in a
situation whereby some dialogue and communication took place. This kind of open line is
starkly different from the one-way and propagandistic format employed by the state
stations.

An independent Children and Youth News Agency was created in 1999. It linked
up with a network of children and youth radio in 15 provinces. Media reform for this
group meant direct access of radio and television production by children and youth. Their
goal is to have their own voices expressed in the broadcast media. Based on Article 13 of
the Convention on the Rights of the Child (1989) ' the Eyes of the Pineapple who is the
organiser of the Children and Youth News Agency sought airtime from Radio Thailand
and financial support from UNICEF. With the endorsement of the Government, the Eyes
of the Pineapple was allotted airtime from Radio Thailand, 918 AM, initially on the
weekend afternoon slot. Later, this was extended to the afternoon slot between 3-6 and
8:30-9:00 on Monday through Friday.

The above are some examples on how the civic groups were actively preparing
themselves to gain access to the broadcast media once forbidden to public participation.
The demand for more public access and better quality programming along with the legal
stipulation on media reform have put certain amount of pressure on the government and
the state broadcast media. Both the Public Relations Department (PRD) and the Mass
Communication Organisation of Thailand (MCOT) devised its version of “community
programme” to demonstrate their positive attitude towards reform. The Public Relations
Department launched a pilot project in 1999 on community radio programme in 30
provinces through Radio Thailand provincial radio stations. Local committee comprised
of station administrators, production staff and members of civic group was set up to form
the programmming policy and the operation of the community airtime. The MCOT, on the
other hand, organised workshop for its staff on media reform and the meaning of public
and community participation.

But the institutional structure of both of the state media networks were inflexible
for this kind of openness and sharing of resources with the public. They find it difficult to
accommodate “outsiders” into the stations as programme producers. More over, the
production staff were conscientious of their station identity as state public relations media.
When the civic group criticised the state or government policies the station felt uneasy and
stepped in to censor the programme. In some stations, the programmes were terminated
due to its hard-hitting commentaries on local issues. But in Nakorn Rachasima its
community programme which broadcast the local district meeting was able to halt the
misconduct of some of the committee members. These are examples of civic programming
that gain popularity over a short period of time after launching the programme. But the

% Atticle 13 of the Convention on the Rights of the Child said that “The child shall have the
right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart
information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or inprint, in the
form of art, or through any media of the child’s choice.”



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 12

staff of the stations were fearful that these programmes would get out of their control. It
could be seen, then, that there is a large gap on the structural and conceptual understanding
of the state media and the civic groups on what is news worthy or what is the concerned
agenda of the community.

In a broad sense, the social movement has demonstrated how it attempted to
renovate and democratise virtually all aspects of the communication process. As White
(1995) argued what is central to the question of democratisation is,

‘the insistence that ordinary citizens should participate in the
administration, policy-making and government of public communication, and
that members of the social movement may participate in all phases of the
collective communication decision-making process, that members may engage
in ‘horizontal’ communication between individuals and groups without being
vetted by authorities, that communication be dialogical in the sense that
members have a right to reply and expect a direct reply.”

(White, 1995, p.93)

But by mid-2000 the Government lifted its endorsement of the pilot project on
“community programme” as well as on the children’s programme alloted to the Eye of the
Pineapple group. The experiences revealed the conflictual relationship between the state
media and civic groups in their style of production and programming. For the part of the
civic groups the project was, nonetheless, a great learning experience. They imagined that
it would lay the ground for the future operation of community radio guaranteed by the
National Broadcasting Commission (NBC) and National Telecommunications Commission
(NTC) Act 0f 2000.

Communication rights and the future for a democratic broadcast media
system

Our discussion, so far, analysed how the state perceived regulation reform of the
broadcast media vis a vis the social movement. The intervention by popular groups such
as the Working Group on Monitoring Article 40, community media groups and children
media, has opened the question on regulation reform for public debate. As McChesney
(1998) pointed out that “the extent to which there is non-elite participation into
communication policymaking may be a barometer for the level of democracy in a society.”
The on going legal proces would seem to be a good sign towards a more democratic
system only that the question on the purpose of reform has not been debated thoroughly.
We might, therefore, find a push towards the opposite direction on media reform and
communication rights of the people. That is deregulation purely for the interests of the big
businesses.

First and foremost, the main interests of the state as we have demonstrated were to
set up a new independent regulator, the National Broad casting Commission (NBC), and to



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 13

control the reform process through members of the NBC. The resistance to the structural
reform on the ownership of the broadcast media of the major state agencies, the Public
Relations Deparment, the Mass Communication Organisation of Thailand (MCOT) and the
military, has been evident. In effect, the attempt to step in to control the ‘independent
regulator’ could be seen as part of the move to reassure that ownership reform is kept
intact. Whilst on the other hand, these state agencies are planning to either increase the
degree of commercialisation or to privatise its organisation. Obviously, there is a lack of
political will to put serious effort into the democratisation of the broadcast media which we
shall discuss in more detail.

The Public Relations Deparment proposed in its White Paper that its plan is to re-
organise the functions of the department into 3 major areas, the public relations function,
the media function and the training function. The latter two will become state independent
agency differed from its previous organisation status of a bureaucracy. This means that
Radio Thailand’s national and local radio and television networks will be legally opened to
state and private sponsorship and advertisement. '' But the main source of income is to be
drawn from the subsidy provided by the NBC.

As for the Mass Communication Organisation of Thailand (MCOT) it has already
announced the plan to privatise the organisation in early 1999 (Krungthep Thurakit, 2
February 2000, The Nation, Apirl 10, 2000). The aim was to open the way for more
private partnership in its hope to compete with the leading television channels. Similar to
the MCOT, Army Television Channel 5 was quick to launch its privatisation scheme since
1997. It attempted to set up several companies for marketing and production while
expanded its broadcast coverage in its experiment with the Global Network project. In
1998, Channel 5 gave the evening slot to a private consortium, Telefive, to produce a range
of entertainment programmes in order to compete for a larger share of audience.
Nonetheless, the project failed to draw enough advertising revenue during the economic
crisis (The Nation, January 25, 2000). Most of the projects carried out by Channel 5 were
economicially unsound and the programmes were unable to compete with the private
channels.

Army Television Channel 5 and Channel 9 of the MCOT are small television
stations compared with Channel 3 and Channel 7, both operated by private
concessionaires. The audience share of Channel 3 and 7 combined is 85% whilst Channel
5 and Channel 9 coupled with Channel 11 and the newly established ITV command a 15%
share of the total audience. For radio, private operators are also far ahead in terms of
audience share. Looking at the present structure, it is clear that the core of the system is
the private commercial media not the state media. Commercialism is the dominant force
by far. When the state media agencies start to launch their privatisation plan in full we
could expect a system that is completely dominated by commercialism. Thus, the trend is
a regulation reform that leads to privatisation of the state media and commercialism of the
whole broadcast system. The non-profit and non-commercial sector of the state is on the

At present, Radio Thailand national network and Channel 11 national network are barred

from advertisement. But Local Radio Thailand and local Channel 1lare opened to advertisement.
The re-organisation would permit a new source of private income for Radio Thailand and Channel 11.
It would also legalise concession of airtime to private producers (Interviewed with the Deputy
Director of the Public Relations Department, 25 March, 2001).



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 14

decline whereas the non-profit and non-commercial sector of the people’s media has not
got off the ground.

The future of the communication rights of the people hinges very much on the
legislation of a 20% share of the airwaves for non-profit and non-commercial media to be
allocated by the new NBC. There is, however, no guarantee for success at this formulative
stage. For the most part reform was initiated from above packaged within the
Constitutional reform agenda. Secondly, the experience of regulation reform of the
broadcast media in the Thai society although stemmed from the discontent with mis-
information, distortion and bias reporting of controversial issues, silencing of dissident
voices and the rise of commercialism and consumerism it differed from a number of
societies. Compared with the experience of Britain, for example, pirate radio took the
airwaves in the 1960s before the government start to reform the content of the BBC. These
pirate radio broadcasted black music, political and community programmes and some
eccentric programmes from small roof top transmitter (Hind and Mosco, 1985). Theirs
must play hide and seek with the radio authority since they were illegal broadcast. In 1984
the new Telecommunications Act was enacted and the Home Office used this to charge
illegal pirate broadcasters with a serious offence instead of a minor misdemeanour. Apart
from this kind of direct action there were lobby group for community radio such as
Community Communications (COMCOM). This was formed to raise public awareness
and to lobby for the granting of experimental licenses on community radio so an
alternative to the state broadcasting service could come into existence. COMCOM lobbied
the Committee on the Future of Broadcasting chaired by Lord Annan to recommend the
establishment of a Local Broadcasting Authority (LBA) that would encourage new types
of radio stations while taking over BBC local radio stations. But the Home Office, the
Independent Broadcasting Authority (IBA) and the BBC objected to the recommendation
on the lack of regulation and the availability of frequencies. The experimental license on
community radio, thus, failed to materialise (Barbrook, 1985).

The US experience is also a valuable learning lesson. McChesney (1998) analysed
that the broadcast media reform movement in the US disintegrated after the passage of the
Communications Act of 1934. This was the Act that established the Federal
Communications Commission (FCC). In fact, the commercialisation of the airwaves had
mobilised civic groups on education, religion, labour, women'’s issues, journalism, and
farmers’ groups, civil libertarians and intellectuals to form the reform movement. This was
to establish a dominant role for the non-profit and non-commercial sector in the US
broadcasting industry. These reformers argued that if private interests controlled the
medium and their goal was profit, no amount of regulation or self-regulation could
overcome the bias built into the system. Despite the legal ban on non-profit radio
community radio grew rapidly in the 1960s led by Free Radio Berkeley. And the National
Federation of Community Broadcasters representing over 50 community radio stations was
formed in 1975. The FCC, however, tried to confiscate these pirate radio stations
particularly after the new Telecommunication Act of 1996 was passed. But the pirate
operators defended themselves on the ground of the right to freedom of speech on the air
guaranteed by the First Amendment. Hence, micropower broadcasting became a campaign
of electronic civil disobedience (Dunifer, 1998). The court case goes on and the legal
campaign for the right of micropower broadcasting spearheaded by the National Lawyers
Guild’s Committee on Democratic Communications is moving from strength to strength.
This is an example of the reform movement from below fighting against the exclusion of



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 15

its freedom to put its own voice on the air. The essential problem now is for legalisation to
take the form where the possibilities of community radio can be realised.

From the above experiences of Britain and the US we could see that the problem
lies with how to link the legal lobbying and direct action such as pirate radio and
community radio together to form a realistic social movement that would bring about
democratic reform. Within the Thai society there is little direct and independent action on
the ground. Pirate radio is unheard of except for the People’s Voice of Thailand operated
by the Communist Party of Thailand (CPT). The station was broadcasting from the south
of China and was relinquished in 1980 when the CPT was gradually dismantled. Although
the social movement has put pressure on how the broadcast media system should be
liberalised and distributed fairly among the state, the private and the people sector the
resistance to reform remains prevalent. Direct access to the airwaves by the people is a
global problem shared by community groups, political dissidents, cultural eccentrics,
ethnic minorities, migrant groups, women, children and youth of the under-privileged
class. The threat from the direct access and participatory media to the capitalist system
and the mainstream media within such a system might come from the subversive
characteristic of community radio that;

“it can challenge the division between broadcasters and consumers in
our society. A community radio station seeks to adopt an organisa tional
form which allows a wide variety of people to broadcast - i.e., it can attempt
to transcend the capitalist labour process.”

(Barbrook, 1985, p.72)

The new legislation for the direct access and self-management of the airwaves of
the people sector is a significant legislation for the communication rights of the Thai
people. In order to move this legal provision forward the Working Group on The People’s
Agenda for Independence (2000) has now taken up the question of the people’s media as
one of its main agenda. This was put forth to the public in December 2000 prior to the
general election in January 2001. If lessons from comparative experiences are taken heed
of the next logical step to democratise the broadcast media depends largely on the direct
action of the people to start to put their own voices on the air soon. This could well be an
integral part of the general transformation of the bourgeois society.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 16

References

“Channel 5 won't renew contract with Telefive”, The Nation, January 25,
2000, p.A6.

Hind, J. and Mosco, S. (1985) “PartI: Who's on the air....”, Rebel Radio,
London, Pluto Press.

Barbrook, R. (1985) “Community radio in Britain” in The Radical Science
Collective (ed) Making Waves : The Politics of Communications,
London, Free Association Books.

“’Cronies’ in NBC selection is illegal, new selection committee proposed’,
Prachachat Thurakit, Monday 19 - Wednesday 21 March, 2001, p.1.

“Making the News”, Outlook, Bangkok Post, Saturday March 3, 2001.

McChesney, R. (1998) “The political economy of radio” in Sakolsky, R. and
Dunifer, S. (eds) Seizing the Airwaves : A Free Radio Handbook,
Edinburg, A.K.Press.

“MCOT readies for final privatisation”, The Nation, Monday April 10, 2000.

“MCOT speed up privatisation plan this year”, Krungthep Thurakit,
2 February, 2000.

“NBC 14 shortlisted candidates in clear conflict of business interest”,
Prachachat Thurakit, Thursday 15 - Sunday 18 March, 2001, p.2.

“Nepotism claimed in selection”, Bangkok Post, Friday March 23, 2001, p.1.

“Shin deposed 23 ITV rebel’, Mathichon Sudsabda, 21:1069, 12 February
2001, p.15.

Sorakol Adulyanon (2001) “The storm in ITV : whose tv is this ?”, Mathichon
Sudsabda, 21:1069, 12 February 2001, p.14.

Supinya Klangnarong (2000) Article 40 and the Discourse of Media Reform, un-
published MA thesis, Faculty of Journalism and Mass Communication,
Thammasat University.

The Working Group on The People’s Agenda for Independence (2000) The People’s
Agenda on the People’s Media, Bangkok.

The Public Relations Department (2001) “The changing role of the Public Relations
Department”, Executive summary of the White Paper for the re-organisa-
tion of the Public Relations Department.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media

“UBC new subscription rate : no consumer in sight’, Smart Buyer Magazine,
6:31, June-July, 1999, pp.24-31.

Ubonrat Siriyuvasak (1999) “The media, cultural politics and the nation-state”,
paper presented at the 7™ International Conference on Thai Studies, 4-8

July 1999, Amsterdam.

Ubonrat Siriyuvasak “Argument against Minister Suthep’s Telecom and Broadcasting
draft bill’, Krungthep Thurakit, 7 April, 1999.

Ukrist Pathmanand (1998) “The Thaksin Shinawatra Group : A study of the
relationship between money and politics in Thailand”, Copenhagen
Journal of Asian Studies, 13.

White, R. (1995) “Democratization of communication as a social movement
process” in Philip Lee (ed) The Democratization of Communication,

Cardiff, University of Wales Press.



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media

Appendix

The political economy and media scape of the Thai society

Political economy

Media scape

>1932 | Absolute monarchy >1932 | Royal press, foreign press, private press
1930 | State radio inaugurated
1932 Constitutional monarchy 1932- | Political press (pro-monarchy vs pro-
1940 constitutional government)
1941- | WW II and Japanese occupation 1941 State propaganda via the broadcast media
1945 The Free Thai underground Movement
mobilized against Japanese occupation Change of the Thai alphabets
1949 Beginning of military influence on 1951 Suppression of political dissidents and
national politics (civilian faction lost to suppression of press freedom
the military faction)
1955 First state television, Channel 4, began its
broadcast
1957 Military dictatorship 1957 Suppression of press freedom
Press censorship & Internal Security Act
16 years of military rule Expansion of state broadcast media
Privilege private concession of TV and radio
1973 Popular up-rising and end of military 1973 Radio Thailand burned down
dictatorship, civilian government in Booming press freedom
power, worker union & peasant Popular demand for state media reform
organisations emerged
1976 Massacre of students and military coup | 1976 Total suppression of press freedom
International pressure on the Thai state Journalists, artists & intellectuals took up
on human rights violation armed struggle with the Communist Party of
Thailand (CPT)
Underground radio broadcast of the Voice of
the People of Thailand (VOPT)
1980 Armed struggle with the CPT defused 1980 Further commercialisation of the broadcast
by the Thai state media by the Thai state
15 years of political transition period Private press growing in number
Elections and economic growth Television news format changed
1991 Military coup installing an interim 1991 Press uncertain of political change
government with a civilian as its Prime
Minister
1992 Popular up-rising (2) against un- 1992 Radio Thailand burned down (2™ time)
constitutional military Prime Minister Popular demand for state media reform
Rapid economic growth Commercialisation of state media & an
independent television station set up
1996 Economic collapse along with other 1996 Economic collapse of the media
ASEAN countries
1997 Constitutional reform 1997 State media reform in progress
(parliamentary reform, electoral New law on the independent broadcast
reform) media regulator and the telecom regulator
enacted
2001 General election with Thai Rak Thai 2001 Trend on telecom and broadcast industries

Party winning a landslide victory,
telecom tycoon becomes the Prime
Minister

convergence




Regulation reform and the question of democratising the broadcast media

Chronology of the broadcast media reform (1997-2001)

February 1998

9 March 1999

5 April 1999

7 April - Oct 1999

Oct 1999 - February 2000

8 March 2000

August 2000

September 2000

October 2000

January-February 2001

February 2001

March 2001

May 2001

The Government (Democrat Party coalition) set up a joint
committee to draft the bill on the broadcast media reform

The Cabinet passed the draft bill on establishing a national
communication regulatory body

The Non-governmental organisations and media academics
proposed a parallel draft bill to the Government

The essence of this alternative draft was to set up 2
independent regulators, one for broadcasting and one for
telecommunication, rather than a single regulator

The Government rejected the alternative draft but asked the
Democrat Party to send the draft to the House of Parliament
along with the Government’s draft

Legislative procedure on the draft bill in the House of
Parliament

Debate on one regulator vs two separate regulatory body
Legislative procedure on the National Broadcasting
Commission (NBC) and the National Telecommunication
Commission (NTC) bill in the Senate

The enactment of the law on the National Broadcasting
Commission (NBC) and the National Telecommunication

Commission (NTC)

The entertainment corporations launched a campaign to
seek control of the NBC selection committee

The military and the entertainment corporations took
control of the NBC Selection Committee

The NBC Selection Committee, made up of 17 members,
was set up

103 applications were screened and 60 applicants selected
for interview by the NBC Selection Committee

The bribery scandal of the Senate’s advisor on the
selection process of the NTC broke out

14 applicants expected on the Selection Committee shortlist

Controversy arose on the question of ‘conflict of interests’
of these applicants

The Selection Committee will select 14 candidates for the
Senate final selection of 7 commissioner



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 20

The Number and Types of Mainstream Mass Media in Thailand

2000
Number Ownership Operation Audience
Television 9
VHF 5 state 4 commercial Mass audiences in urban & rural areas
1 non-commercial Limited - elderly, Open U students
UHF 1 state commercial Well-educated, urban audiences
Cable 1 private  commercial BKK upper & well-educated audiences
Radio * 523
FM 317 state commercial Urban listeners
AM 206 state commercial Rural, lower income listeners
Newspaper ** 26
Thai 20 private  commercial Tabloid papers are more popular
English 4 private  commercial Upper & well-educated readers
Chinese 2 private  commercial Ethnic Chinese readers

Magazine *** 103

weekly 23 private  commercial Comic, sports, entertainment & women
bi-weekly 22 private  commercial magazines have the largest readership
monthly 54 private  commercial

bi-monthly 4 private  commercial

Cinema 520

Bangkok 250 private  commercial Teenagers aged 12-19, 20-29 are the
Outside BKK 270 private  commercial major movie-goers

most radio stations are operated by private operator on a commercial basis
except for Radio Thailand central station.

o these are national papers produced in Bangkok and the major readers are men
there are approximately 20 provincial/regional papers

o among these there are 22 women magazines (the largest number of magazines), 3 children

magazines, 5 health magazines, 2 of which are aimed at women and family readers

Source : The Advertising Book 1997-1998, pp. 187-203.

By comparison, television is the most popular and influential medium among the major
media in Thailand. 82% of the Thai household own a television set and television has a 90%
coverage area. It is the medium with the second largest media reach. Radio which is the most



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media 21

accessible medium has a 95% coverage area and the majority of the 9.6 million households has

more than 1 radio receiver.

Among the popular media women make up about 50% of the total audiences. On prime-
time television, 19.00-22.00 hrs., the daily Thai drama serial are broadcasted on most channels
right after the main evening news bulletin. The intended audience for these dramas are women -

housewives, working women and students. On radio, women listen to music and radio dramas.

Children’s programmes are broadcasted in the late afternoon and early morning weekend
slot. They make up about 6% of total programme time on television. There are only a handful of
radio programme for children and 3 children’s magazines available. Most children enjoy comic
books and Japanese cartoons. Youth prefer music programmes on radio and television and some
dramas.



