
Overview Freedom of  Expression 
in Thailand*

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ubonrat Siriyuvasak
 
 
 
 

* Anura Goonasekera and Lee Chun Wah (eds)   
Asian Communication Handbook 2003, Singapore, 

Asian Media Information and Communication Centre (AMIC) 
and School of Communication Studies,  

Nanyang Technological University, 2003. 



Communication Scene         
  

2

 
Communication Scene 
 
 The Thai society has undergone critical transformative years during the 1980s - 
1990s.  Prior to this period, the political turmoil and student up-rising in the 1970s 
brought down the military regime of Thanom-Prapas and ushered in freedom of speech 
that signified the beginning of an open society.  However, the conservative forces 
retaliated brutally.  The military and the right-wing para-military murdered student 
demonstrators on the campus of Thammasat University in October 1976 and staged a 
coup that ended the brief period of open politics between 1973-1976.  As a result, 
student activists and intellectuals joined the Communist Party of Thailand (CPT) in 
their guerrilla warfare in the jungle.  But the armed confrontation was defused in 1980 
when the military campaigned to offer an amnesty to these political dissidents.  It was a 
process which saw a gradual realignment of political and economic forces during the 
following decades. 
 
 On the economic scene, the Thai economy was in recession in the mid-1980s.  
But it recovered and spurted ahead with double-digit growth in the late 1980s (1987-
1990). The middle-classes in Bangkok and other urban cities expanded into various 
sectors of business such as trade and services, manufacturing, and gained a large share 
of the accumulated wealth during this period.  The industrialization of the economy, on 
the other hand, had a devastating impact on the environment and the livelihood of the 
rural peasantry.  They were up-rooted from their land and became cheap labour in 
factories and construction sites.  Hence, the economic growth has made them poorer 
than they once were. 
 
 The media and communication scene during this transformative period is a good 
reflection of the changing political economic situation.  The mass media boomed with 
the economy in the late 1980s and early 1990s and went down with it in 1997 when it 
crashed.  The new media such as the Internet and multi-media as well as the 
telecommunications sector expanded rapidly.  On the contrary, local film production 
has been on the verge of extinction as imported films from Hollywood expanded its 
market share through the new multiplex cinemas in the cities.  This was based on the 
demand of the middle and business classes who need information for their economic 
decision-making and also to connect themselves with the globalized economy and 
culture.  The information gap between the rich and the poor has widen along the 
emerging economic division. 
 
 Since 1997, when the new Constitution was promulgated, the dominant political 
and economic forces have been pushing for an overall reform and liberalization. But 
what happened in reality was a trend towards privatization in all sectors of the 
economy.  The media and communications sectors are no exception.  Furthermore, there 
are signs that the landscape will be one in which concentration of ownership and cross-
ownership between and within each of these sectors are being formulated among large 
corporations.     
 
 
 
 
 



Communication Scene         
  

3

 
Freedom of expression 
 

Although the Constitution and UNESCO recognised that Thailand is a country 
with a ‘free press’ freedom of expression of the Thai press variegated under the 
Democrat, Chat Thai and New Aspiration and coalition governments during 1995-2000. 
1   The Democrat coalition government (1992-1995) that came into power after the 1992 
political crisis complied largely to the public demand for more freedom of expression. 
But there was a general change of mood when Prime Minister Banharn Silpa-Archa of 
Chat Thai Party closed down Mong Tang Moom (Different Perspectives), a well-known 
current affairs tv talk programme on Channel 11 in 1996 because the programme was 
too critical of the government.  It also removed certain reporters from their positions or 
barred them from having access to government news sources.   

 
The relationship between the press and the government of Prime Minister 

Chavalit Yongchaiyudh of the New Aspiration Party was no less antagonistic than the 
Chat Thai government (1996-1997).  It set up a Media Monitoring Centre to trace news 
reports and commentaries that deemed adversary to the government.  However, the 
currency devaluation and the economic crisis that pursued quickly brought down the 
government in November 1997. 

 
The 2nd term of the Democrat government of Prime Minister Chuan Leekpai 

(1997-2000) stepped in with the support of the urban middle-classes and the financial 
sector hoping that they could solve the economic problems of the day.  Obviously, the 
press was in agreement with the underlying mood of the dominant political forces due 
to its shifting ideology and interests towards the new industrialized economy.  Hence, 
critical comments have been relaxed during the first two years of the Democrat 
Coalition Administration.  But by mid-1999, the government and the media were in 
open conflict in many areas ranging from censoring entertainment programme to open 
intimidation of the press.   

 
The Constitution of 1997 enshrined that freedom of expression of all forms is a 

basic right for individual and for the mass media in Article 39 and also guaranteed the 
right of the press and broadcasting stations to publish without pre-censorship, 
interference nor closure by the state.  Nonetheless, the government used subtle measures 
to censor news sources with critical or oppositional views from appearing on radio and 
television current affairs and talk programmes.  The honeymoon relationship was 
worsened when the press began to question the public policies of the government in 
solving the economic crisis, especially on the condition of the IMF, the World Bank and 
ADB loans and the cheap sale of banking institutions and financial properties to foreign 
debtors and bidders by the Ministry of Finance.  The press also investigated charges of 
huge corruption in the Ministry of Public Health, Ministry of Agriculture, and Ministry 
of Education among others. 

 
As a result government control on the press became more and more restrictive in 

2000.  In an open facade of freedom, the government manipulated the media by 
providing large amount of funds for official public relations campaign.  This was an 

                                                 
1 Freedom House made a ranking of freedom of the press around the world based on its 

survey of media law and state control of the press for UNESCO.  Thailand ranked 30 on its chart. 
 



Communication Scene         
  

4

 

                                                

excellent replacement for the much needed advertising revenue in the media industry 
during the economic slump.  The patronage relationship opened the way for partisan 
and pro-government position on the controversial issues such as the Yadana Gas 
Pipeline project of the Petroleum Authority of Thailand (PTT) on the Thai-Burmese 
border and the conflict over the Pak Mool Dam between villagers and the Electricity 
Generating Authority of Thailand (EGAT).  The broadcast media, in particular, have 
been unable to report objectively on the Yadana and Pak Mool controversies due the 
structure of state ownership which allow ministers to have direct control of the news 
agenda.  

 
Apart from news and information on current affairs the Democrat government 

was highly concerned about film and fictional stories. The Film Board decided against 
20th Century Fox’s proposal to film “Anna and the King” in Thailand and also banned its 
screening in 1999. 2   There was a lot of debate on why the Film Board should or should 
not allow the filming and showing of “Anna and the King”.  The Film Board, especially 
the police (who is in charge of the film censorship department), stated that the facts 
were mis-represented and too much emphasis given to the governess, Anna.  
Subsequently, the government banned both cinema showing and the sale of video 
cassette of “Anna and the King” on the ground that it is a distorted depiction of King 
Rama IV and that the narrative is biased against the Thai Kingdom looking purely from 
a Western perspective.   

 
In 2001, Thaksin Shinawatra and the Thai Rak Thai Party won a landslide 

victory in the general election in January. The new government is extremely skillful in 
manipulating the press and utilise the state media for its political propaganda.  At 
present, the government could strategically control both state and private television. 
Two of the three private commercial channels, Channel 3 and ITV, are politically 
related to the government.  Pracha Malinond of the Malinond family who owned 
Channel 3 is the Deputy Minister of Transport and Communications.  On the other 
hand, ITV is closely connected to the Prime Minister via Shin Corp which the Prime 
Minister founded in the 1980s.  Prior to the election Shin Corporation, the Shinawatra’s 
holding company, bought up 39% of ITV’s shares.  There were several rounds of 
reshuffle of news editors and during the election campaign ITV news policy was 
revamped.  After the election, 23 journalists from ITV were fired because they protested 
against ‘editorial interference’ by the station administrator and external political 
influences.  In addition, the leader of their newly organized union was among those who 
were fired. 

 
Despite Thai Rak Thai’s popularity the press was critical of  the Prime Minister 

on the question of conflict of interests between his business and his public position.  
Prachachart Thurakit, a business newspaper, led the way in investigating on how the 
Prime Minister dispersed his assets to his employees in order to hide his wealth.  
Pressured by these press exposé the Anti-Corruption Commission took the case to the 
Constitutional Court charging the Prime Minister of evading to report on his asset 
which was required by law when taking a public office.  The Prime Minister defended 

 
2  The original version, “The King and I”, produced in 1956 was never shown in Thailand.  

The filming of the 1999 version was moved to Malaysia because the film board rejected the 
shooting scripts. 



Communication Scene         
  

5

 
his case by saying that it was a mis-understanding and an honest mistake, not a crime.  
He won the case by 8 to 7 in August 2001. 

 
Similar to its predecessors, the government attempted to set up a press office to 

counter press criticism.  But due to strong protests from press organizations and the 
academics the press office was never materialized.   In 2002, there were two series of 
incidents demonstrating the government’s effort to control press freedom.  The first was 
on the ban of two foreign journalists from the Far Eastern Economic Review who are 
based in Bangkok.  They were charged with criticizing the government and the Prime 
Minister without factual substantiation.  This was followed by a series of press exposé 
on the Anti-Money Laundering Office (AMLO) investigation into the bank transfer and 
financial account of the press, members of the business community, non-governmental 
organizations and civil servants in March.  The owner and editor of three newspapers, 
the Nation, Naew Na and Thai Post, were among these victims.  There were public 
outcry on the government action which violated press freedom, private right and the 
public right to know.  The Nation brought the case to the Administrative Court on 
ground that the AMLO abused its power and investigated without any sound basis.  The 
law stipulated that the AMLO could check the financial account of those who are 
suspected on committing serious crimes such as drug and arms trafficking.  But in the 
case of the newspapers the AMLO claimed that they took the lead from an anonymous 
letter.  The AMLO was criticized for acting under the directive of the government 
instead of carrying out its mission independently.  In early July, the AMLO withdrew 
their order to investigate the newspapers only hours before the Administrative Court 
would deliver the ruling.  Hence, the Court had to drop the case without any 
pronouncement. 
 
Freedom of information and the public ‘right to know’
  

In recent years, the public and the press sought to access public information via 
the passage of the Official Information Act with varying results.  The entrance 
examination of Kasetsart University demonstration school, for example, was the 
successful test case during 1998-1999.  Although it took the applicant, the mother of a 
girl-student who sat for the first grade entrance exam, one full year to access the score 
of the exam papers the information showed that the school did not apply equal 
opportunity to the students.  Consequently, demonstration schools around the country 
came out to declare more clearly the rules and the quota system entrenched in their 
admission operation. 

 
 The corruption on the acquisition of medicine and medical equipment of the 
Ministry of Public Health was another significant case which the public was able to 
access information on the corruption of heath officials, both local and higher-up.  As a 
result, the pro-active secretary of the Office of the Information Act was demoted from 
the post.  The subsequent access to public information was more limited.  For instance, 
information on the financial and economic crisis held responsible by the Bank of 
Thailand and the Ministry of Finance were not disclosed.  Financial and economic 
information such as the side-letter submitted to the IMF in 1998 became inaccessible to 
the public since their disclosure was considered harmful to the country’s economic 
security. 
 



Communication Scene         
  

6

 
 On the contrary, the government and the Ministry of Defense yielded, albeit  
partially, to the press and the public demand on the disclosure of the account on the 
May 1992 killing.  In 1999, journalists from the Bangkok Post and Thai Post and 
relatives of those killed in the May 1992 and representative from the Palang Dharma 
Party applied for the release of the report on the inquiry into the May uprising.  In May 
2000, the Information Committee of the Defense Ministry released the eight-page 
summary but deleted the names and information that deemed legally risky and sensitive 
by the military. The Committee of the Relatives of May 1992 continued its public 
pressure and petitioned the Defense Ministry.  Finally, a minimally censored version of 
the 600-page report and the eight-page summary was disclosed in June 2000.  But the 
121-page appendix which contained the names of military officers who opened fire and 
drove vehicles was censored for the most part.  The press said the report yielded a more 
brutal picture of the military during the crackdown of demonstrators. 
 
Media reform 
  

Along the same line with the existing move towards political, administrative and 
education reform the broadcast media is undergoing a similar process of reform.  At 
present, Article 39 of Section 3 of the Constitution guaranteed the basic and mininum 
rights and freedom of expression of the Thai people.  However, the constitutionalists 
reasoned that the media space and the rights and freedom guaranteed in Article 39 
would not be secured unless there is some guarantee on public and private access of the 
broadcast media and telecommunications networks.  To guarantee that the liberalization 
of the media would be placed on the national Article 40 enshrined the concept of 
broadcast media reform and the reallocation of state ownership right of the radio 
frequencies. 
 
 Article 40 read as follows ; 
 

  “The radio frequencies for radio and television transmission, and 
in radio communications are national resources to be used for public 
interests 
 
   An independent state regulatory agency must be set up to supervise 
the assignment and licensing of frequencies for radio and television 
broadcasting and for telecommunications stipulated in clause one of this 
article 
 

The objectives of clause two must take into consideration the highest 
public intersts at the national and local levels, in the area of education, 
culture, security and public safety and other public benefits, including free 
and fair competition.” 

 
Under the existing power structure and the Radio and Television Act of 1955 the 

broadcast media are entirely owned by the state.  Private concessions were given to a 
limited number of private operators on a patronage relationship. In effect, the rights and 
freedom of information and communication, for which creative ideas and culture were 
distributed, have been monopolized by the state and a handful of media corporations.  
But as mandated by Article 40 the Parliament passed a new bill on the Radio 



Communication Scene         
  

7

 

                                                

Frequencies Allocation and Regulatory Body in March 2000.  This would legalize two 
new independent regulatory bodies, the National Broadcasting Commission or NBC and 
the National Telecommunications Commission or NTC, to reallocate the radio 
frequencies under state monopoly for private and public access.   

 
There are 3 categories of ownership right for the broadcast media in this new 

act.  The public or presently state service which uses the broadcast media for national 
interest and on a non-profit basis.  The private or commercial service which uses the 
broadcast media for profit seeking.  The third category is for community service which 
uses the broadcast media for the community on a non-profit basis.  The military, who 
owned the largest share of the frequencies, constantly show their resentment against the 
reform.  Other state agencies in charge of the broadcast media, i.e., the Public Relations 
Department and the Mass Communication Organization of Thailand (MCOT), are also 
reluctant to reform their services.   

 
The previous as well as the present government have demonstrated their 

resistance towards the democratization of the broadcast media. For the large part, they 
were in favour of deregulating radio and television for the private sector on economic 
terms but they are unwilling to deregulate their political control over the state broadcast 
media.  In the draft proposal of the new broadcasting bill there was no stipulation on 
cross-media ownership and only a light control measure allowing foreign media to own 
no more than 25% share in a Thai media company.   So far, the Thai Rak Thai 
government has not announced any policy on media reform.  Therefore, it is not clear 
which direction the new broadcasting bill will take. 

 
Regarding the selection of the regulatory bodies, the National Broadcasting 

Commission or NBC and the National Telecommunications Commission or NTC, the 
process has come to a standstill.  In 2000, the Selection Committee for the NTC selected 
14 applicants and sent the list to the Senate for the final selection of 7 commissioners.  
The 14-finalists were rejected by the Senate. 3  In addition, one of the applicants filed 
the case with the Administrative Court that the selection process was unfair.   

 
In October 2001, the Selection Committee for the NBC began its selection 

process.  The Selection Committee took 8 months to select 14 applicants.  However, one 
of the applicants sued the Selection Committee before the list of finalists were sent to 
the Senate.  In March 2002, the Administrative Court ruled that the selection process 
was variegated and that there were conflict of interest between members of the 
Selection Committee and certain applicants.  The selection process was, therefore, 
invalid.  After the ruling, the Selection Committee appealed to the High Adminstrative 
Court that there was no stipulation, by law, on the question of conflict of interest in the 
selection process.  Both cases now await the ruling of the High Administrative Court. 
 

But on the ground, the academics and the non-governmental organizations have 
been active on the media reform agenda since 1999.  After the Radio Frequencies 
Allocation and Regulatory Body Act was proclaimed in March 2000 they organized 
several seminars and workshops on community radio, throughout the country, in order 

 
3  The selection process set forth in the law requires that the Selection Committee must 

select 14 applicants and send the names and qualifications to the Senate for the final selection of 7 
commissioners. 

 



Communication Scene         
  

8

 
to prepare the public and the people sector for the 20% frequency allocation stipulated 
in the law.  In December 2001 the Karnjanaburi community radio was on air.  This was 
followed by Innburi station in Singburi province.  However, the Public Relations 
Department which regulates the broadcast media sent a letter to inform the stations that 
they were broadcasting illegally and that they could face legal charges. 4  

 
At present, the Senate and the Human Rights Commission have taken up the 

petition of the community radio groups around the country and are attempting to resolve 
the conflict with the Public Relations Department and the Post and Telegraph 
Department.  There are now approximately 40 groups of community radio ready to set 
up their low-power operations. 

 
On the other hand, the broadcast media entrepreneurs have organized 

themselves in order to take part in the Selection Committee for the National 
Broadcasting Commissioners as well as lobbying the government for their share of 
interests in the new broadcasting law.   
 
Media ethics and professional organizations 
  

The National Press Council made some head way on the issue of press ethics 
when 68 journalists petition the Council to investigate into the conduct of an alleged 
reporter from the Bangkok Post and other journalists on bribery.  It found that some 
kind of ethical mis-conduct took place and asked the newspapers to make inquiries into 
these charges.  The Bangkok Post investigation committee concluded that although 
evidence was not found on bribery as such the reporter was using political influence for 
his personal interests which is unethical for journalist.   

 
In two other cases, a second Bangkok Post reporter resigned over allegations 

that he took bribe to help an influential German businessman in Pattaya area.  Another 
journalist, a senior editor, from Krungthep Thurakit was suspended from his position 
and had his salary cut for having involved in the law firm that represented this German 
businessman.  As a result, both Bangkok Post and the Nation Multi-Media Group 
(which Krungthep Thurakit is part of the group) drew up their Code of Conduct as 
guidelines for journalists on how to manage relationship with news sources properly.   

 
 While the National Press Council has been taking a pro-active role in the ethical 
conduct of journalists the Reporters’Association of Thailand has been active in 
organizing training programmes and seminars for its members. In 1998, they called for 
the abolishment of the 1941 Press Act but the government wanted to replace it with a 
new law.  They also supported the House of Representatives in passing legislation to 
abolish the 1952 Anti-Communist Activities Act.  In February 2000, the Reporters’ 
Association of Thailand and the Newspapers’ Association of Thailand resolved to 
combine into a single association and became the Reporters and Newspapers’ 
Association of Thailand.  As a new step ahead the organization will admit broadcast 
journalists from radio and television organizations as its regular members in order to 

                                                 
4 The outgoing 1955 Broadcasting Act stipulated in Article 6 that the penalty for illegal 

operation is a maximum of 5-year imprisonment or bht 100,000 fine or both and a daily fine of bht 
2,000 throughout the duration of the charge. 

 



Communication Scene         
  

9

 
strengthen media professionals in the broadcast media.  The Reporters’ Association of 
Thailand has around 1,300 members.  
 
 The broadcast entrepreneurs, in the move to gain a major foothold on the media 
reform agenda, have organized themselves and their employees into several 
associations.  Some of these are, the Radio and Television Entrepreneur Association, 
the Radio Entrepreneur Association, the Television Entrepreneur Association, the Ror 
Dor Radio Professional Association, the Television Drama Producer Association, the 
Television Producer Association, the Education Radio and Television Administrator 
Association, the Thai Television Performer Association, the Radio Programme Host 
Association.  They were, thus, able to achieve their primary objective in sending their 
representatives to sit in the Selection Committee and to control the selection process of 
the National Broadcasting Commissioner in 2000.    
  

In May 2001, the group of former broadcast journalists from ITV channel 
formed the National Broadcast Journalist Association (NBJ) as a move to strengthen the 
profession and to participate in the media reform process.  It has 300 members while the 
Television News Photo Journalist Association has around 400 members.   
 

On the regional basis, 25 representatives from 5 independent journalists’ 
organizations in 3 countries - the Philippines, Thailand, and Indonesia - launched a 
campaign on behalf of a free press in Southeast Asia through the establishment of the 
Southeast Asian Press Alliance (SEAPA) in 1998.  The Reporters’ Association of 
Thailand in conjunction with the World Press Freedom Committee and the New York-
based Committee to Protect Juornalists (CPJ) were the catalysts of this regional press 
alliance.  The steering committee members were drawn from the Reporters’ Association 
of Thailand (RAT), the Philippine Center for Investigative Journalism (PCIJ), the 
Center for Media Freedom and Responsibility (CMFR) of the Philippines, the Jakarta-
based Alliance of Independent Journalists (AJI) and the Institute for Studies in the Free 
Flow of Information (ISAI) based in Indonesia.  The steering committee elected Kavi 
Chongkittavorn, executive editor of The Nation, as its first chairperson.  The Bangkok 
based secretariat office will monitor attacks on journalists and threats to the press in 
Southeast Asia.  At present, Chaowarong Limpatamapani, the secretary general of the 
Thai Journalists Association, is the Acting Director of SEAPA. The alliance will also 
encourage governments in Southeast Asia to reform repressive media laws and to relax 
restrictions on the press. 
 
 In 1998, Amnesty International Thailand initiated the Outstanding Mass Media 
on Human Rights Project in order to encourage the mass media to help promote, support 
and protect human rights.  Kavi Chongkittavorn - executive editor of The Nation, and 
Boonlert Changyai - senior editor of Mathichon, received the Outstanding Human 
Rights Press Award.  And both papers, the Nation, Mathichon and Athit weekly 
magazine, received award for their reporting on human rights issues.  In 1999, Chutima 
Suncharoen of Krungthep Thurakit received the award for her in-depth reports on the 
rights of minority groups and the disadvantaged.   
 

In 2000, Thepachai Yong and Korket Chantalertlak of ITV received the Human 
Rights Press Award from their feature programmes on October 9, 1976 and Black May 
(1992).  In 2001, Supra Chanchidfa from the Bangkok Post received the Award from 



Communication Scene         
  

10

 
her column in the Perspective section. She wrote about the rights of minority people and 
the violation of these rights by various state agencies. 
 
Liberalizations and privatization of telecommunications 

 
Since the government of Chatichai Choonhavan formulated the policy of turning 

the Indochina war zone into a market place in the late 1980s Thailand has launched on a 
grand scheme to become the regional telecommunications centers. The Thai 
government was convinced also that the global liberalization of the telecommunications 
sector is inevitable in the future.  Hence, Thailand joined WTO’s Negotiating Group on 
Basic Telecommunications (NGBT) in 1996 even before an agreement to open the basic 
telecommunications market was reached in February 1998.  Domestically, the plan laid 
out by the Ministry of Transport and Communications (MOTC) was to liberalize 
telecommunications services by 1999.  For external liberalization the date was set for 
2006 (Telecommunications Master Plan, 1997).   

 
But the economic downturn of 1997 has severely affected this ambition.  Instead 

of a rapid move towards telecommunications liberalization and expansion, in the 
country and within the region, this sector is faced with corporate restructuring and must 
now seek strategic alliances at home in order to counter the imminent invasion of global 
telecommunications firms.  Two key state agencies, the Telephone Oganization of 
Thailand (TOT) and the Communications Authority of Thailand (CAT), have been 
resisting the government’s privatization plan.  They formed the core group of the anti-
reform coalition while the MOTC and the Post and Telegraph Department (PTD), on 
the contrary, are pushing for liberalization in their role as policy planner and decision-
maker. In November 2001, the Parliament passed the Telecommunications Act of 2001.  
However, the 7-member regulatory agency, the National Telecommunications 
Commission or NTC,  has not been set up due to the legal complications in the selection 
process (see previous section on media reform). 

 
 During the economic boom years telecommunications services and information 
technology expanded at an exponential rate.  Over 3 million fixed telephone lines were 
laid and 6 million more lines are expected by the end of the millennium.  This would 
provide Thailand with a ratio of 9 lines per 100.  But most of the lines are concentrated 
in Bangkok Metropolitan area.  The ratio for Bangkok is 15 per 100  compared with 2 
per 100 in the rural areas.  In addition, there are over 5 million mobile phones around 
the country.  The ratio for computer is 5 per 100.  However, the ratio for internet user is 
2 per 100 although the number of users jumped from 600,000 in mid-1999 to 3.5 
million in 2001. 
 
 School net and Uni Net initiated by the Ministry of Education and the Ministry 
of University Affairs are popular among students in major cities around the country.  
Commercial websites which are popular among the young generation are http:// 
www.sanook.com, http://www.patip.com and http://www.samyan.com, for instance.  
The chat rooms in these websites are alive with news and commentaries that generate 
issues that become ‘the talk of the town’.  A lot of discussions on the web are off-limits 
on the mainstream media.  There are also questions on censorship and and freedom of 
expression when the discussions delve into graphic detail of sexual relationship and 
experience.  There are many pornographic websites and those that advertise the sex 



Communication Scene         
  

11

 
industry. The police and some non-governmental organizations working on women and 
children are concerned that these websites might have negative impact on children and 
youth.          19 July 2002 



Communication Scene         
  

12

 
Appendix : The political economy and the media scape of the Thai society 
 

Political economy           Media scape 
 
>1932 Absolute monarchy >1932 

  1930 
Royal press, foreign press, private press 
State radio inaugurated 
 

1932 Constitutional monarchy 
 

1932- 
1940 

Political press (pro-monarchy vs pro- 
constitutional government) 
 

1941- 
1945 

WW II and Japanese occupation 
The Free Thai underground Movement 
mobilized against Japanese occupation 
 

1941 State propaganda via the broadcast media 
 
Change of the Thai alphabets 

1949 Beginning of military influence on 
national politics (civilian faction lost to 
the military faction) 

1951 Suppression of political dissidents and 
suppression of press freedom 

  1955 First state television, Channel 4, began its 
broadcast 
 

1957 Military dictatorship 
 
16 years of military rule 

1957 Suppression of press freedom 
Press censorship & Internal Security Act 
Expansion of state broadcast media  
Privilege private concession of TV and radio 
 

1973 Popular up-rising and end of military 
dictatorship, civilian government in 
power, worker union & peasant 
organisations emerged 
 

1973 Radio Thailand burned down 
Booming press freedom 
Popular demand for state media reform 

1976 Massacre of students and military coup 
International pressure on the Thai state 
on human rights violation  
 

1976 Total suppression of press freedom 
Journalists, artists & intellectuals took up 
armed struggle with the Communist Party of 
Thailand (CPT) 
Underground radio broadcast of the Voice of 
the People of Thailand (VOPT) 
 

1980 Armed struggle with the CPT defused 
by the Thai state 
 
15 years of political transition period 
 
Elections and economic growth 
 

1980 Further commercialisation of the broadcast 
media by the Thai state 
 
Private press growing in number 
 
Television news format changed 
 

1991 Military coup installing an interim 
government with a civilian as its Prime 
Minister 
 

1991 Press uncertain of political change 

1992 Popular up-rising (2) against un-
constitutional military Prime Minister 
 
Rapid economic growth 

1992 Radio Thailand burned down (2nd time) 
Popular demand for state media reform 
 
Commercialisation of state media & an 
independent television station set up 
 

1996 Economic collapse along with other 
ASEAN countries 

1996 Economic collapse of the media 

1997 Constitutional reform 
(parliamentary reform, electoral 
reform) 
 

1997 State media reform in progress 
New law on the independent broadcast 
media regulator and the telecom regulator 
enacted 

2001 General election with Thai Rak Thai 
Party winning a landslide victory, 
telecom tycoon becomes the Prime 
Minister 

2001 Trend on telecom and broadcast industries 
convergence 

 



Communication Scene         
  

13

 
 
Chronology of the broadcast media reform (1997-2002) 
 
 
February 1998   The Government (Democrat Party coalition) set up a joint 

committee to draft the bill on the broadcast media reform 
 
9 March 1999   The Cabinet passed the draft bill on establishing a national 
    communication regulatory body 
 
5 April 1999   The Non-governmental organisations and media academics 
    proposed a parallel draft bill to the Government 
 
    The essence of this alternative draft was to set up 2  

independent regulators, one for broadcasting and one for 
telecommunication, rather than a single regulator 
 
The Government rejected the alternative draft but asked the  
Democrat Party to send the draft to the House of  Parliament  
along with the Government’s draft 

 
7 April - Oct 1999  Legislative procedure on the draft bill in the House of  

Parliament 
 
Debate on one regulator vs two separate regulatory body 

 
Oct 1999 - February 2000  Legislative procedure on the National Broadcasting 
    Commission (NBC) and the National Telecommunication  
    Commission (NTC) bill in the Senate 
 
8 March 2000   The enactment of the law on the National Broadcasting 
    Commission (NBC) and the National Telecommunication  
    Commission (NTC) 
 
August 2000   The entertainment corporations launched a campaign to 
    seek control of the NBC selection committee 
 
September 2000   The military and the entertainment corporations took  

control of the NBC Selection Committee 
 
October 2000   The NBC Selection Committee, made up of 17 members, 

was set up  
 
January-February 2001  103 applications were screened and 60 applicants selected 
    for interview by the NBC Selection Committee 
 
February 2001   The bribery scandal of the Senate’s advisor on the  

selection process of the NTC broke out 
 
May 2001   The NBC Selection Committee shortlisted 14 applicants  
    Controversy arose on the question of ‘conflict of interests’  
    of these applicants 

 
June 2001   One applicant filed a law suit against the unfair selection process 
    The NBC Selection Committee was unable to send the list of 14  

applicants to the Senate for final selection 
 
July 2001   The case awaits the ruling of the High Administrative Court 



Communication Scene         
  

14

 
 
 
Ruling government during 1980-2000 
 

Government Period in office 
Prem  Tinsulanondha I  March 1980 January 1981 
Prem  Tinsulanondha II January 1981 December 1981 
Prem  Tinsulanondha III December 1981 April 1983 
Prem  Tinsulanondha IV May 1983 August 1986 
Prem  Tinsulanondha V August 1986 April 1988 
Chatichai Choonhavan April 1988 February 1991 
Anand Panyarachun I February 1991 April 1992 
Suchinda Kraprayoon April 1992 May 1992 
Anand Panyarachun II June1992 September 1992 
Chuan Leekpai I September 1992 July 1995 
Banharn Silpa-Archa July 1995 November 1996 
Chavalit Yongchaiyudh November 1996 November 1997 
Chuan Leekpai II November 1997 November 2000 
Thaksin Shinawatra February 2001 Present (end of term 

2004) 
 
 


	Communication Scene
	Liberalizations and privatization of telecommunications
	Appendix : The political economy and the media scape of the 
	Ruling government during 1980-2000



